2013-01-31

Vem var min farmors far?

Alma Elvira Pettersson, 1908-1976
Än så länge vet vi inte vem som var min farmors far. Min farmor "Vivvi" var född 1908 utan angiven fader i kyrkböckerna...
Enligt en muntlig, ganska vag historia inom familjen, så skulle det ha varit en "rödhårig sjökapten" som var den okände fadern.

Min farmors mor var, vid tiden för min farmors födelse, sjömansänka sedan något år tillbaka och tycktes röra sig mellan hemförsamlingen Mönsterås i Småland och Stockholm.
Min farmor föds uppe i Spånga församling, men det var nog mest en "skenmanöver" då familjen både före och efter födseln finns i Mönsterås.

Min farmor var som ung extremt rödhårig, vilket hennes mor och hennes halvsyskon inte tycks ha varit. Min farmor födde 10 barn, varav de flesta är mer eller mindre rödhåriga och även många utav hennes barnbarn likaså.
Personligen är jag kanske inte att betrakta direkt som rödhårig, men absolut lite "rödlätt", liksom min egen son är...
Det rödhåriga skulle med andra ord kunna vara ett ganska starkt arv från min farmors okände far.
På bilden ser farmor mest gråhårig ut, hon var ca 60 år när bilden togs.

I Sverige är det kanske inte så vanligt med extremt rödhåriga personer, så tanken har fallit mig att kanske den "rödhårige sjökaptenen" kom från annat land?
Enligt rapporter så är rödhårighet relativt ovanligt, en del säger att ca 1-2 % av befolkningen är rödhåriga, men andra, t.ex "Sällskapet Rödhåriga i Sverige" menar att det kanske bara rör sig om några promille egentligen.

Enligt studier så är rödhårighet tydligen vanligast hos personer från Skottland och Irland.

Med detta i bakhuvudet så är det nu extra spännande att se att min fars DNA-testresultat hela tiden får nya matchningar mot personer med just Skotskt eller Irländskt ursprung!
Ungefär 25 % av hans matchningar indikerar alltså ett ursprung från Skottland och/eller Irland!

Så jag börjar absolut känna att den rödhårige sjökaptenen mycket väl kan ha varit en sjöman från Irland eller Skottland. Det är åtminstone min nuvarande arbetsteori.

Nu återstår att se om jag med fortsatta DNA-matchningar kan lyckas ringa in rätt person så småningom. De flesta matchningarna jag har i nuläget är tyvärr ganska avlägsna, men rätt som det är så kan det dyka upp något riktigt nära. Min farmors far kan ju haft andra barn och barnbarn osv, eller att han hade syskon eller kusiner vars ättlingar kanske testar sitt DNA så småningom?

Mycket spännande är det och med hjälp av DNA så har jag faktiskt hopp om att vi någon gång ska få veta exakt vem som var min farmors far!

1 kommentar:

  1. Intressant läsning eftersom jag också har en mystisk sjökapten, i detta fall norsk,troligen rödhårig, eftersom hans son fick rött hår. När jag nu DNA-testat mig så har jag en 16% match för brittiska öarna och där har jag inte förväntat mig att landa. Är detta ett gammalt vikingaarv?

    SvaraRadera