2011-02-07

När tekniken strular...

Man blir ganska teknikberoende om man ska kunna släktforska effektivt idag. Dels är man beroende av att datorn fungerar ordentligt, liksom att bredbandsanslutningen fungerar och är snabb tillräckligt.

Men sen blir man också beroende av att leverantören av källorna, kyrkboksmaterialet, fungerar som de ska. Och det är tyvärr inte helt ovanligt att något av detta falerar, vilket leder till att släktforskningen blir lidande.

Sånt här krångel är jobbigt även för amatörforskaren som kanske har några timmar ledigt och ska försöka hinna med att släktforska en stund och märker att det inte går att komma åt Genline eller SVAR.
För mig som har släktforskningen som yrke är det självfallet mycket irriterande när det inte går att jobba. För även om jag har alla leverantörer av kyrkboksmaterialet (Genline, SVAR och AD) så är de inte identiska.

Genline har jag använt längst och använder fortfarande oftast, därefter kommer SVAR som är lite mer trögjobbat, men i gengäld har bättre kvalitet (och lite annat utbud). AD har jag precis nyligen börjat använda och här är ju kvalitet avsevärt bättre och utbudet växer hela tiden.

Var det då bättre förr? Jag kan minnas hur det var att släktforska för nästan 30 år sedan då man fick besöka arkiven, stå i kö, beställa upp böcker (endast ett fåtal åt gången) och sen vänta tills arkivpersonal kom och levererade boken till forskarplatsen. Man var inte beroende av tekniken direkt... Skrev gjorde man med pennan i anteckningsblocket man hade med sig.

Men å andra sidan kommer jag ihåg att det ibland var arkivpersonal som var sjuka och vi släktforskare fick vackert sitta och vänta avsevärt längre tid än vanligt för att den decimerade personalen skulle kunna leverera. Det motsvarar väl kanske idag att man har nätverksproblem eller att datorn krånglar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar