2011-02-16

Great Swedish Adventure!

Noterade att det är en större svensk-amerikansk tv-produktion med släktforskningstema på gång. (Meter television)

Tv showen eller reality-serien ska visst heta Great Swedish Adventure och går väl ut på att amerikaner med svenskt ursprung får vara med och resa runt i sverige på jakt efter sitt svenska ursprung.

Idén låter ju ganska kul och då det finns massor av amerikaner som har svenska rötter så lär det inte vara svårt att hitta frivilliga deltagare.

På produktionens hemsida; http://www.greatswedishadventure.com/ anger man att det idag finns drygt 4,8 miljoner amerikaner med svenska rötter. Detta tror jag dock att man räknat lite fel på då jag hört att det ska finnas betydligt fler. Faktum är att jag hört att det ska finnas fler amerikaner i USA som har svenska rötter än det finns personer i Sverige.

Jag har själv hjälpt ett antal amerikaner att hitta sina svenska anor och jag uppfattar det som att många är oerhört intresserade av sitt svenska ursprung, även om många inte alls verkar medvetna om att de som lämnade Sverige för USA oftast var de fattigaste, som i desperation sökte sig ett bättre liv och framgång i det nya landet i väster...

Det ska bli spännande att se hur programmet blir och om det blir ordentlig fokus på just släktforskningen eller om det bara blir ett lek- och spelprogram.

Känner du någon amerikan med svenska rötter som inte tillhör de fåtal utvalda som kommer att få vara med i programmet så kan du ju alltid tipsa dem om att jag kan hjälpa dem istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar