2011-02-15

Född 1740 i Närke

Ibland har man inte så mycket information att gå på då man ska försöka hitta när och var någon är född.
Ett exempel är en av mina anor på farfars sida, nämligen min farfars farmors mormors far, Anders Axberg (1740-1809).

Anders Axberg var trosskusk, dvs någon form av kusk med militär anknytning och det är mycket möjligt att efternamnet Axberg är just ett soldatnamn.
Han gifter sig med en dam som uppges vara född 1752 i Helsingfors, Finland. Hon heter Maria Kristina Andersdotter Rök och paret får vad jag hittills hittat endast två barn; sonen Fredrik född 1782 i Sigtuna (AB) och dottern Stina, född 1786 i Vallentuna (AB).

Jag är självfallet nyfiken på Anders anor och nu återstår bara problemet att hitta vart och när han är född.
I husförhörslängderna står det för det mesta endast att han är född år 1740 och inget mer, men på ett ställe hittade jag åtminstone en ledtråd till. Att han skulle vara född i Närke, eller Nerike som det står skrivet....



Nu är ju tyvärr Närke ingen vidare exakt platsangivelse när det gäller att hitta en födelsenotis. Ganska många församlingar att leta igenom och det lär finnas en hel del pojkar födda med namnet Anders...

Det finns ju dock en församling som heter Axberg, så jag kanske ska börja letandet där...
Annars får jag ge mig på att leta i de militära källorna för att se om Anders Axberg går att hitta och om det kan finnas ytterligare nån liten ledtråd där.

Släktforskning är ofta ett riktigt detektivarbete och det kräver tålamod, noggranhet, skicklighet och en del tur, samt förstås massor av tid. Men spännande är det och man känner sig riktigt nöjd när man lyckats lösa nån klurighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar