2011-02-11

Bilder från det förflutna

Min mormors rötter finns i huvudsak i Hälsingland och Dalarna. Mormor själv var född i Ovanåker (X), men det visade sig att merparten av hennes anor var från Hanebo (X), Segersta (X), Skog (X) och Bollnäs (X).

I Voxna (X) kyrka hänger tydligen en ganska stor målad tavla med ett par "gamlingar" på. Jag har inte sett tavlan själv, men fått ta del av några foton på den. Det som är extra kul är att "gubben" på tavlan faktiskt är en av mina anor!
Hans namn var Peter Larsson Grufman (1706-1787) och han var kolare i Voxna.
Voxna församling bildades först år 1759, innan dess hörde det till Ovanåkers församling.
Här kan ni se en bild på personerna på tavlan och en avskrift av den text som hör till. Det är Torbjörn Näs som fixat bilder och text.

Peter Larsson Grufman var min mormors morfars mormors farfar. Innan han var gift med "gumman" på tavlan så var han gift med en kvinna som hette Magdalena Danielsdotter, som tyvärr dog i barnsäng den 14 mars 1726, dagen efter att min ana, sonen Lars Persson (1726-1805) fötts.

Så Peter gifte snabbt om sig med Margareta Sigfridsdotter och de fick åtminstone sju barn tillsammans.
På tavlan står det att Peter var född den 30 maj, men han var enligt födelseboken i Norrbärke (W) född den 6 augusti. Margareta Sigfridsdotter var född den 2 augusti 1699, men kanske de själva inte visste riktigt när de var födda?
Att de gifte sig 1726 kan säkert stämma, det året saknas vigselboken för Norrbärke.

Den förste Grufman i den här släkten var Peters far som hette Lars Persson Grufman (1669-1744) som var bruksskräddare i Norrbärke.
Frågan är varför min ana, sonen Lars inte valde att heta Grufman? Kanske han kände sig lite utanför i familjen då han inte hade samma mor som de övriga syskonen?

Hur som helst är det ju mycket ovanligt att man har en bild på en ana som var född 1706, så det är jag oerhört glad över och jag har lovat mig själv att någon gång besöka Voxna kyrka och med egna ögon se tavlan på Peter Grufman och hans hustru.

1 kommentar:

  1. Jag såg tavlan 1997. Den är stor, skulle tro c:a 2 m på höjden. Men vad som är mest märkligt är att den hänger mitt på en sidovägg i själva kyrksalen, normal brukar den typen av tavlor hamna i "vapenrummet" i entrén. /Kurre Granholm

    SvaraRadera